„Wilno – miasto Litwinów i Polaków
Historia
narodów i ich rola w Unii Europejskiej”
Wyjazdowy
projekt edukacyjno - wychowawczy
realizowany we wszystkich klasach drugich
XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w
Warszawie
(realizowany od 2003 roku - 4 dni zajęć – 3 noclegi)
Program ma charakter
interdyscyplinarny, łączy treści przedmiotów humanistycznych.
I. Cele i zadania:
Nabycie, niezbędnej świadomemu
uczestnikowi życia kulturalnego, wiedzy z zakresu różnych dziedzin sztuki:
architektury, plastyki, teatru.
Przygotowanie do dojrzałego
życia w strukturach regionalnych, narodowych, państwowych i europejskich.
Rozwijanie szacunku wobec innych
wspólnot regionalnych, etnicznych i narodowych. Kształtowanie tożsamości
regionalnej w kontekście wartości narodowych i europejskich.
- Wykształcenie potrzeby bezpośredniego obcowania z dziełami
sztuki i aktywnego uczestniczenia w kulturze.
- Rozbudzanie zainteresowań wybitnymi dziełami literatury i
sztuki oraz tworzenie warunków sprzyjających poznawaniu i przeżywaniu ich
treści. Wprowadzenie uczniów w dziedzictwo literackie i kulturowe, w
tradycję narodową i dorobek kulturowy krajów europejskich; pomoc w
rozpoznawaniu obecności tradycji we współczesnej kulturze.
- Poznawanie dziedzictwa narodowego, w tym najwybitniejszym
dzieł sztuki. Rozwijanie wrażliwości na ochronę dziedzictwa narodowego.
- Rozwijanie cnót obywatelskich i społecznych, patriotyzmu i
odpowiedzialności za dobro wspólne.
- Uświadamianie roli młodych Polaków i Litwinów w zjednoczonej
się Europie.
- Nabywanie i kształcenie umiejętności prezentowania
przygotowanych opisów wybranych do zwiedzania miejsc na terenie Wilna i
okolic.
- Rozwijanie umiejętności twórczych przez zaangażowanie
wszystkich uczestników warsztatów w przygotowanie i zaprezentowanie przedstawienia
o tematyce związanej z tematyką warsztatów.
- Wspieranie procesu dojrzewania intelektualnego i
emocjonalnego uczniów. Stworzenie możliwości kształtowania i rozwoju
zainteresowań uczniów wybranymi problemami historii.
II. Treści programowe:
1.
Tradycje literackie:
a. uczestnictwo w kulturze: twórcy i
odbiorcy,
2. Odbiór dzieł sztuki:
a. odbiór i porównywanie różnych
dzieł sztuki,
b. rozumienie korespondencji sztuk,
c.
rozpoznawanie stylów w sztuce,
d.
dostrzeganie wartości charakterystycznych dla różnych epok.
3.
Wymiar historyczny:
a. fundamenty Europy: jedność i
różnorodność, przemiany ideowe,
b. rola chrześcijaństwa w tworzeniu
tożsamości europejskiej,
c. kształtowanie się narodów Europy,
ich wkład w historię, współistnienie i konflikty pomiędzy państwami,
d. wielokulturowość i wieloreligijność Rzeczpospolitej Obojga
Narodów
e. wielkie postacie historyczne i ich rola.
III. Miejsce i sposób
realizacji:
- dzień – przejazd z Warszawy do Wilna
- dzień – zwiedzanie:
- zamek w Trokach
- kościół św.św. Piotra i Pawła
(Antokol)
- Góra Trzech Krzyży
- Góra i Baszta Giedymina
3.
dzień – zwiedzanie:
- Ostra Brama i kościół św. Teresy
- cerkiew Św. Ducha
- klasztor bazylianów i cela
Konrada
- Uniwersytet Wileński
- ul. Wielka i muzeum Adama
Mickiewicza
- kościół św. Anny i kościół
św. Ducha
- katedra św. Stanisława
- dzielnica żydowska i Gaon
wileński
4.
dzień – zwiedzanie;
- cmentarz na Rossie
- przejazd z Wilna do Warszawy
Przed wyjazdem na warsztaty młodzież
samodzielnie przygotowuje krótkie
prezentacje dotyczące zaplanowanych w projekcie miejsc i wygłasza je w odpowiednim momencie
zwiedzania - korzystając ze wsparcia profesjonalnego przewodnika. Integralną częścią projektu jest opracowany
przez każdą klasę autorki spektakl nawiązujący treścią do twórczość poetów
związanych z Wileńszczyzną w okresie Romantyzmu.
Premiera tej sztuki ma miejsce na scenie sali widowiskowej Domu Polskiego w
Wilnie, natomiast Rodzice uczniów i Nauczyciele oglądają spektakl po powrocie
grupy do szkoły. Pamiątkowe plakaty dekorują sale lekcyjne.
IV. Osiągnięcia:
- Odbiór dzieł sztuki:
- w wymiarze interpretacyjnym,
- w wymiarze historycznym,
- samokształcenie,
- Syntetyzowanie poznanego materiału:
- scalanie zebranych informacji w problemowe całości.
- Formułowanie i uzasadnianie opinii historycznych podczas dyskusji oraz w krótkich wypowiedziach ustnych pisemnych.
- Umiejętności zbierania, przedstawiania i interpretowania wiedzy historycznej z wykorzystaniem różnorodnych źródeł informacji. Rozumienie, że jednostki i grupy społeczne, w przeszłości i obecnie, w zróżnicowany sposób objaśniają i wykorzystują historię.
·
Niezbędne do
realizacji projektu środki pochodzą ze składek uczestników, funduszu Rady
Rodziców i budżetu szkoły
·
Zakwaterowanie i
wyżywienie - Dom Polski w Wilnie;
· Transport - wynajęty autokar.
Autorkami projektu są nauczycielki Licem im. S. Staszica i pracownicy merytoryczni Domu Polskiego w Wilnie.
1. Ewa Macias
2. Jolanta Zimnoch
3. Waldemar Szelkowski – przewodnik z Wilna