godło

STASZIC

XIV Liceum Ogólnokształcące

We współpracy z

Warsztaty w Wilnie

 „Wilno – miasto Litwinów i Polaków

Historia narodów i ich rola w Unii Europejskiej”

Wyjazdowy  projekt edukacyjno - wychowawczy

realizowany we wszystkich klasach drugich

XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Warszawie

(realizowany od 2003 roku -  4 dni zajęć – 3 noclegi)

Program ma charakter interdyscyplinarny, łączy treści przedmiotów humanistycznych.

I. Cele i zadania:

Nabycie, niezbędnej świadomemu uczestnikowi życia kulturalnego, wiedzy z zakresu różnych dziedzin sztuki: architektury, plastyki, teatru.

Przygotowanie do dojrzałego życia w strukturach regionalnych, narodowych, państwowych  i europejskich.

Rozwijanie szacunku wobec innych wspólnot regionalnych, etnicznych i narodowych. Kształtowanie tożsamości regionalnej w kontekście wartości narodowych i europejskich.

  1. Wykształcenie potrzeby bezpośredniego obcowania z dziełami sztuki i aktywnego uczestniczenia w kulturze.
  2. Rozbudzanie zainteresowań wybitnymi dziełami literatury i sztuki oraz tworzenie warunków sprzyjających poznawaniu i przeżywaniu ich treści. Wprowadzenie uczniów w dziedzictwo literackie i kulturowe, w tradycję narodową i dorobek kulturowy krajów europejskich; pomoc w rozpoznawaniu obecności tradycji we współczesnej kulturze.
  3. Poznawanie dziedzictwa narodowego, w tym najwybitniejszym dzieł sztuki. Rozwijanie wrażliwości na ochronę dziedzictwa narodowego.
  4. Rozwijanie cnót obywatelskich i społecznych, patriotyzmu i odpowiedzialności za dobro wspólne.
  5. Uświadamianie roli młodych Polaków i Litwinów w zjednoczonej się Europie.
  6. Nabywanie i kształcenie umiejętności prezentowania przygotowanych opisów wybranych do zwiedzania miejsc na terenie Wilna i okolic.
  7. Rozwijanie umiejętności twórczych przez zaangażowanie wszystkich uczestników warsztatów w przygotowanie i zaprezentowanie przedstawienia o tematyce związanej z tematyką warsztatów.
  8. Wspieranie procesu dojrzewania intelektualnego i emocjonalnego uczniów. Stworzenie możliwości kształtowania i rozwoju zainteresowań uczniów wybranymi problemami historii.

II. Treści programowe:

1.      Tradycje literackie:

        a. uczestnictwo w kulturze: twórcy i odbiorcy,

2.  Odbiór dzieł sztuki:

              a. odbiór i porównywanie różnych dzieł sztuki,

              b. rozumienie korespondencji sztuk,

             c. rozpoznawanie stylów w sztuce,

             d. dostrzeganie wartości charakterystycznych dla różnych epok. 

 3.  Wymiar historyczny:

        a. fundamenty Europy: jedność i różnorodność, przemiany ideowe,

        b. rola chrześcijaństwa w tworzeniu tożsamości europejskiej,

        c. kształtowanie się narodów Europy, ich wkład w historię, współistnienie i konflikty       pomiędzy państwami,

         d. wielokulturowość  i wieloreligijność Rzeczpospolitej Obojga Narodów

         e. wielkie postacie historyczne i ich rola.  

III. Miejsce i sposób realizacji:

  1. dzień – przejazd z Warszawy do Wilna
  2. dzień – zwiedzanie:

               - zamek w Trokach

                - kościół św.św. Piotra i Pawła (Antokol)

                - Góra Trzech Krzyży

                - Góra i Baszta Giedymina

      3.  dzień – zwiedzanie:

                - Ostra Brama i kościół św. Teresy

                - cerkiew Św. Ducha

                - klasztor bazylianów i cela Konrada

                - Uniwersytet Wileński

                - ul. Wielka i muzeum Adama Mickiewicza

                 - kościół św. Anny i kościół św. Ducha

                  - katedra św. Stanisława

                  - dzielnica żydowska i Gaon wileński                     

      4.  dzień – zwiedzanie;

                    - cmentarz na Rossie

                    - przejazd z Wilna do Warszawy

 

Przed wyjazdem na warsztaty młodzież samodzielnie  przygotowuje krótkie prezentacje dotyczące zaplanowanych w projekcie  miejsc i wygłasza je w odpowiednim momencie zwiedzania - korzystając ze wsparcia profesjonalnego przewodnika.  Integralną częścią projektu jest opracowany przez każdą klasę autorki spektakl nawiązujący treścią do twórczość poetów związanych z Wileńszczyzną w  okresie Romantyzmu. Premiera tej sztuki ma miejsce na scenie sali widowiskowej Domu Polskiego w Wilnie, natomiast Rodzice uczniów i Nauczyciele oglądają spektakl po powrocie grupy do szkoły. Pamiątkowe plakaty dekorują sale lekcyjne.

IV. Osiągnięcia:

  1. Odbiór dzieł sztuki:
    1. w wymiarze interpretacyjnym,
    2. w wymiarze historycznym,
    3. samokształcenie,
  2. Syntetyzowanie poznanego materiału:
    1. scalanie zebranych informacji w problemowe całości.
  3. Formułowanie i uzasadnianie opinii historycznych podczas dyskusji oraz w krótkich wypowiedziach ustnych pisemnych.
  4. Umiejętności zbierania, przedstawiania i interpretowania wiedzy historycznej z wykorzystaniem różnorodnych źródeł informacji. Rozumienie, że jednostki i grupy społeczne, w przeszłości i obecnie, w zróżnicowany sposób objaśniają  i wykorzystują historię.

·         Niezbędne do realizacji projektu środki pochodzą ze składek uczestników, funduszu Rady Rodziców i budżetu szkoły

·         Zakwaterowanie i wyżywienie  - Dom Polski w Wilnie;

·         Transport  - wynajęty autokar.


Autorkami projektu są nauczycielki Licem im. S. Staszica i pracownicy merytoryczni Domu Polskiego w Wilnie.

1.      Ewa Macias

2.      Jolanta Zimnoch

3.      Waldemar Szelkowski – przewodnik z Wilna